Roger’s Comic Ramblings: IDW’s Frazetta – Funny Stuff Review

Dette indlæg er indgivet under:

Hjemmeside Højdepunkter,
Interviews og kolonner

Frazetta – sjove ting

af Roger Ash

Frank Frazetta er kendt af legioner af fans for sine fantasimalerier med buff -barbarer, sparsomt klædte kvinder, jungelherrer og trusler både naturlige og overnaturlige. Men han havde en blødere side, en klodset side, som fans kan se udstillet i IDW/Yoe Books ‘Frazetta – sjove ting. Dette bind indsamler komiske historier og illustrationer udført af Frazetta primært i slutningen af ​​40’erne, skønt nogle spilder over i 1950’erne. Jeg havde set noget af dette arbejde for år siden i det lange udskrivning af små vidundere fra køkkenvaskpressen. Bortset fra en historie (Snowman) indsamler Frazetta – sjove ting alt, hvad der var i det bind plus meget mere. Denne bog er en rigtig godbid for Frazetta -fans såvel som fans af klassisk humor og børns tegneserier.

Frazetta – Sjove ting er opdelt i tre hovedafsnit, hvor den første er “sjove dyr.” Talrige af historierne i dette afsnit indeholder Hucky Duck, en skolealderand, der kommer ind i alle slags ondskab fra at give Crow til en hane for at tjene penge for at gå til cirkuset for at spille hooky fra skolen. Den mest mindeværdige Hucky Duck -historie er efter min mening en, hvor han bliver fanget af en fisk og føres til en undervandsdomstol for fiskeri i en sø, hvor der ikke er tilladt fiskeri. Historien er meget surrealistisk og foruroligende, men stadig meget sjov. Andre figurer fra Huckys historier får også deres egen chance for at skinne. Barney Rooster Stars i to historier – han prøver typisk at overliste en stum hunde, der bevogter en landmænds majs – og professor Bacon (en gris) får topfakturering i en historie, selvom Hucky er den rigtige stjerne.

Bortset fra Hucky Duck and Friends er der et par historier med egern fra Brooklyn (hvor Frazetta blev opdrættet), herunder Munchy og Dodger Desquoil. Bortset fra deres accenter er der ikke meget at placere disse historier i Brooklyn, da mange af handlingen finder sted omkring deres træ, der ser ud til at være i en skov, bortset fra historien, hvor munchy flytter til Florida.

Barney Rooster overvejer et dilema.

Indstillingerne for disse historier tillader virkelig Frazetta at tegne nogle meget frodige skov- og landbrugsjordscener. De starter typisk med et halvt sides sprøjtpanel, der er udsøgt afgrænset. Karaktererne kommer også virkelig til live med fantastisk kropssprog og vidunderlige ansigtsudtryk. Min personlige favorit af figurerne er Barney Rooster, da Frazetta ser ud til at gå til byen med ham meget mere end de andre. Det er også fascinerende at se Frazetta vokse som kunstner i løbet af historierne.

Titelpanelet til den tåbelige edderkop.

Det andet afsnit, “Tekstillustrationer”, indeholder spotillustrationer, som Frazetta gjorde for teksthistorier i tegneserier. Det kan virke underligt for læserne i dag, men adskillige tegneserier, der bruges til at have en 1-2-siders teksthistorie, der blev bundet i tematisk med resten af ​​bogen. I nogle tilfælde indeholdt de karakterer, der optrådte i andre historier, men typisk indeholdt de forskellige karakterer. Frazetta tilbød titelpanelet for snesevis af disse teksthistorier og i nogle tilfælde også en sekundær illustration. Det er hvad du finder i dette afsnit, selvom selve teksthistorierne ikke er inkluderet. Disse tegninger spænder fra finurlige til rimelige, og alle er en rigtig godbit. Fans af Frazettas kunst kunne bruge timer på at se på dette afsnit. Fra min erfaring med at læse disse gamle teksthistorier var Frazettas kunst for dem sandsynligvis meget bedre end historierne selv.

Looie Lazybones og Clarabelle Nettlepatch møder Rootin’-Tootin ‘Runt.

Den tredje sektion indeholder “sjove mennesker” og giver Frazetta mulighed for at skære løs med masser af modige mænd og spektakulære kvinder. Mange af historierne i dette afsnit indeholder Looie Lazybones (hans efternavn, ikke en beskrivelse) og hans romantiske interesse, Clarabelle. Dette er i det væsentlige hillbilly -historier, som mange typisk drejer sig om LazyBone’s fejde med svindende, eller ting, der tager en forkert vending i Looie og Clarabelles kærlighedsliv. En personlig favorit af mig er lotions af kærlighed, hvor femme fatale tess tuzzlewit forsøger at narre looie til at gifte sig med hende ved at bruge en kærlighedsdrik. Planen backfires og looie falder i stedet hovedet over hæle for en ko. Som skandaløs en idé som en mand, der danser med en ko, er, når den er tegnet af Frazetta, tror du, det faktisk kunne ske, men alligevel ser fjollet ud som alle kommer ud.

De historier, jeg virkelig glædede over i dette afsnit, er to historier om Kathy, en teenageret kvindelig hovedperson. Kathy og hendes teenagekammerater er sjove, men hvad der virkelig sætter dem over toppen for mig er, hvordan teenagere taler med hinanden. De kommunikerer ved hjælp af masser af hofte -slang, der bare er en hoot at læse. Jeg er ikke sikker på, om teenagere faktisk nogensinde har talt sådan, men en del af mig håber, at de gjorde det, fordi det er så sjovt.

Afsnittet slutter med et eventyr, der, selvom det ikke er sjovt, er GorGeously tegnet. Og selvom prinsen i historien ikke er navngivet, efter at have set ham gætter på, at hans navn kunne være tapper.

Bortset fra disse historier er der også en introduktion fra animator Ralph Bakshi og et tekststykke af redaktør og designer Craig Yoe. Jeg så frem til at læse, hvad Bakshi havde at sige, da jeg er fan af hans animerede film, og han og Frazetta arbejdede sammen om filmen, ild og is. Imidlertid er introduktionen skrevet uden tegnsætning bortset fra en lejlighedsvis strejf og forkortelser bruges overalt. Så så interessant som det var, endte det i sidste ende med at være en opgave at læse og frustreret meget mere end informeret. Yoes tekststykke er meget informativ og giver en kort historie om Frazettas arbejde, og hvordan historierne og kunsten i dette bind passer ind. Jeg fandt, at det at kende historien bag disse historier og hvordan de fremmede hans kunst forbedrede min påskønnelse af dem.

Frazetta – Sjove ting tager læserne tilbage til en tid, hvor tegneserier blev udført for en række forskellige smag. De sjove dyrefortællinger er ideelle til unge læsere, mens de sjove menneskers historier virker meget mere rettet mod teenagere, men alle historierne er ideelle til alle aldre. Dette er ikke rigtig et all aldre -volumen, da tekststykkerne er illustreret med kunst fra hele Frazettas erhverv, der inkluderer et par stykker med kvindelig nøgenhed. Den komiske kunst scannes fra de originale tegneserier, hvor kunsten dukkede op. Nogle kan være forstyrrede over, at historierne ikke blev remasteret ved hjælp af moderne farvelægningsteknikker, men for mig at se historierne, som de oprindeligt dukkede op – vorter og alt sammen – tilføjer bogens charme.

Hvis du er en Frazetta -fan, er det en ingen hjerner at tilføje Frazetta – sjove ting til din samling. Det er et fascinerende kig på en del af hans erhverv, som du måske ikke ved meget om. Hvis du er fan af smuk komisk kunst, er denne bog en burde have, da kunsten virkelig er fantastisk. Hvis du glæder dig over sjove komiske historier, er der også masser af dem her. Der er adskillige grunde til at købe denne bog, og hvis du ikke allerede har gjort det, burde du virkelig tilføje Frazetta – sjove ting til din samling.

Køb

Frazetta – sjove ting HC